Ce reprezintă ITP-ul, ce se verifică, cât costă şi când trebuie făcut?
Cu siguranţă fiecare şofer ştie că trebuie să facă ITP-ul maşinii sale la 2 ani pentru autoturismele normale şi 6 luni pentru cele în regim de taxi sau tip şcoală de şoferi. Acronimul ITP sau Inspecţia tehnică periodică reprezintă o verificare a autovehiculului periodică şi obligatorie. Vom vedea în cele ce urmează ce se verifică practic la un autovehicul.
Cum trebuie pregătite maşina înainte de examinarea ITP.
Atunci când vei dori să faci această inspecţie a maşinii trebuie să ai în vedere faptul că maşina trebuie să fie curată. Prin urmare asta este o condţie care trebuie să o îndeplinească o maşină pentru a se prezenta la service. Este valabil şi pentru ansambluri şi subansambluri.
De asemenea, anvelopele trebuie umflate la presiunea nominală.
Acte necesare pentru realizarea ITP-ului
– Cartea de identitate a vehiculului (CIV în copie cf. cu originalul eliberaetă de societatea de leasing sau în original în cazul creditul auto,
– Certificatul de înmatriculare (talonul) în original
– Asigurarea RCA (Răspundere civilă auto)
– Buletin/Carte de identitate a celui care se prezintă cu vehiculul la service-ul auto. Trebuie să menţionăm faptul că puteţi trimite o altă persoană în numele dvs pentru a face ITP-ul maşinii.
Cât costă ITP-ul?
Preţul ITP pentru se situează undeva între 100 şi 180 de lei
Legea prevede ca Inspecţia tehnică periodică să se realizeze periodic la 2 ani. citez ,,OG 81/2000 – Articolul 2 alin b) autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afară locului conducătorului, cel mult 8 locuri şezând – la 2 ani.
Însă nu se întâmplă nimic, nu există sancţiuni sau alte lucruri de natură contravenţională dacă doreşti să faci ITP-ul la 1 an. Este foarte bine că te gândeşti la siguranţa maşinii tale şi implicit a ta.
Aici putem preciza faptul că autovehiclele care au sisteme de frânare şi de direcţei grav avariate trebuie să-şi facă ITP-ul înainte de termen.
Acest lucru este stipulat în Ordonanţa 81/2000. ,,Categoriile de vehicule supuse inspecţiei tehnice periodice şi periodicitate inspecţiei tehnice sunt următoarele:
b) autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului cel mult 8 locuri pe scaune- la 2 ani. Iar Articolul 9 din OUG ne spune ,,2) Se inspectează din punct de vedere tehnic, înainte de a fi repuse în circulaţie, autovehiculele, tramvaiele sau remorcile cărora le-au fost efectuate reparaţii în urma unor evenimente care sau produs avarii grave la mecanismul de direcţie, instalaţia de frânare sau la structura de rezistenţă a caroseriei ori a saşiului.
Însă nu se întâmplă nimic, nu există sancţiuni sau alte lucruri de natură contravenţională dacă doreşti să faci ITP-ul la 1 an. Este foarte bine că te gândeşti la siguranţa maşinii tale şi implicit a ta.
Aici putem preciza faptul că autovehiclele care au sisteme de frânare şi de direcţei grav avariate trebuie să-şi facă ITP-ul înainte de termen.
Acest lucru este stipulat în Ordonanţa 81/2000. ,,Categoriile de vehicule supuse inspecţiei tehnice periodice şi periodicitate inspecţiei tehnice sunt următoarele:
b) autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului cel mult 8 locuri pe scaune- la 2 ani. Iar Articolul 9 din OUG ne spune ,,2) Se inspectează din punct de vedere tehnic, înainte de a fi repuse în circulaţie, autovehiculele, tramvaiele sau remorcile cărora le-au fost efectuate reparaţii în urma unor evenimente care sau produs avarii grave la mecanismul de direcţie, instalaţia de frânare sau la structura de rezistenţă a caroseriei ori a saşiului.
Unde pot vedea când îmi expiră ITP-ul şi dacă mai e valabil?
Trebuie să întroduceţi datele din CIV şi seria caroseriei.
Ce se verifică cu ajutorul ITP-ului
Prin ITP se verifică următoarele:
– Verificare nivel de poluare
– Siguranţă rutieră
– Categoria de folosinţă a autovehiculului
Să le luăm pe rând. În service-ul autorizat atunci când vei face ITP-ul ţi se va verifica dacă autovehiculul încă mai corespunde normei de poluare din care face parte. Deci aceasta este prima operaţiune care se începe atunci când se realizează ITP-ul.
Stabilirea compoziției chimice a gazelor şi a nivelului de zgomot. Un
aparat performant ce analizează emisiile de gaze vă va spun dacă se
încadrează în norma de poluare respectivă. Sonda care este introdusă în
ţeava de eşapament are menirea de a examina gazele evacuate. Dacă se înregistrează pe ecranul aparatului valori mai mari atunci mecanicii din service vă vor îndruma privind reparaţiile şi costurile acestora în vederea soluţionării problemei tehnice a autovehicului dvs.
aparat performant ce analizează emisiile de gaze vă va spun dacă se
încadrează în norma de poluare respectivă. Sonda care este introdusă în
ţeava de eşapament are menirea de a examina gazele evacuate. Dacă se înregistrează pe ecranul aparatului valori mai mari atunci mecanicii din service vă vor îndruma privind reparaţiile şi costurile acestora în vederea soluţionării problemei tehnice a autovehicului dvs.
A doua etapă constă în verificarea sistemului de frânare precum şi eficacitatea frânelor. Cu siguranţă siguranţa ta şi a altor participanţi la trafic ţine foarte mult de frâne. Dacă frânele tale sunt bune, recent schimbate autovehiculul prezintă o stare tehnică foarte bună. Menţionăm faptul că se verifică ambele frâne atât pe puntea faţă cât şi pe puntea spate. După verificarea frânelor pe ambele punţi se va trece la etapa nr. 3.
Etapa nr. 3 constă în verificarea elementelor de siguranţă ale maşinii. Sistem de direcţie, suspensie precum şi trenul de rulare. De asemena se examinează şi conductele de alimentare de frână.
În etapa nr. 4 şi totodată ultima se va verifica vizibilitatea stării blocurilor optice dar şi a echipantelor electrice. Aparatul special verifica înălţime farurilor prin asta se va regla dacă farurile vor bate corespunzător
În urma examinării i se va da ,,diagnosticul” după parcurgerea tuturor
etapelor ITP-ului, Dacă sunt probleme, acestea se vor remedia fie în
service-ul unde faceţi inspecţia sau în oricare alt service autorizat.
etapelor ITP-ului, Dacă sunt probleme, acestea se vor remedia fie în
service-ul unde faceţi inspecţia sau în oricare alt service autorizat.
După efectuarea tuturor acestor verificări rezulatele sunt printate şi ataşate raportului tehnic ITP. Astfel atunci când un poliţist rutier vă va cere să prezentaţi documentele, le veţi înmâna agentului de la poliţia rutieră împreună cu certificatul de înmatriculare, deoarece se ataşează în anexa certificatului ed înmatriculare (talonul).
De reţinut:
Nu se poate circula pe drumurile publice dacă ai ITP-ul expirat.
Codul rutier “Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul care nu corespunde din punct de vedere tehnic sau al carui termen de valabilitate a inspectiei tehnice periodice a expirat se pedepseste cu amenda intre 315 si 700 lei.” Se va reţine şi certificatul de înmatriculare de catre Poliţia Rutiera, caz in care ITP-ul nu poate fi efectuat decât in unităţile proprii RAR.
Pe noua lege, autovehiculele vor trece de ITP chiar dacă au defecte mici. Aici e discutabil, pentru că defectele mici se pot mări şi apoi să apară probleme majore la un autoturism.
Dacă ar fi să mă întrebaţi pe mine, cred că pe de-o parte şoferilor care au mici probleme nu vor mai trebui să scoată din buzunar alţi bani, iar pe de altă parte cum spuneam şi mai sus, o defecţiune mică pate înclina balanţa.
Bine, deficienţele minore sunt doar minore nu pun în pericol siguranţa ta şi a altora pe stradă.
Bine, deficienţele minore sunt doar minore nu pun în pericol siguranţa ta şi a altora pe stradă.
Este vorba de Legea nr. 260/2017 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și în categoria de folosință conform destinației, prin inspecția tehnică periodică.
Sper ca acest articol să vă fie de folos şi să găsiţi toate informaţiile necesare privind inspecţia tehnică periodică la autovehicule.
Daţi şi voi un share şi un like!